Dobrý rozhovor
Rozhovor s ředitelem oddělení marketingu a e‑commerce
Adam Pýcha
Rozhovor začínáme nejdůležitější otázkou. Co přesně by si měl čtenář představit pod tvou pozicí ředitel oddělení marketingu a e‑commerce? Víme, že se to nedá úplně jednoduše shrnout do pár vět, ale jak bys čtenářům svou náplň práce přiblížil?
Pro čtenáře to opravdu může být trochu složité na představu. V mé pozici se propojuje obrovské množství věcí a v podstatě každý rok se něco zásadně změní či rozšíří. Tak jak roste naše společnost, tak se vyvíjí má pozice. Zkuste si to představit tak, že jsem něco jako alchymista na dvoře Rudolfa II. Mám v kanceláři hodně knížek, hodně barev, občas něco vybouchne, občas se povede vyrobit zlato, a hlavně většina lidí se dívá na mé počínání jako na magii.
Nicméně vážně, když opustíme nadsázku. V mé pozici se snoubí v podstatě tři základní věci. Kompletní fungování online obchodu naší společnosti, a to jak po marketingové, technické, tak i obchodní stránce. Mám za úkol, aby e‑shop fungoval, rostl a lidé tam nakupovali rádi. Dále mám zodpovědnost za propagaci celé společnosti KNIHY DOBROVSKÝ a to jak podporu značky, tak pomoc prodejnám, aby se o nich vědělo. Obecně zaštiťuji naši komunikaci včetně zákaznického centra. No a třetí oblastí, kterou mám opravdu hodně rád, je Naše nakladatelství. Vydáváme stovky knížek ročně a zde se podílím jak na jejich výběru, tak následně přípravě a samozřejmě propagaci.
Jak se člověk vůbec dostane k takové pracovní pozici? Byla v tom láska k literatuře nebo shoda náhod?
Spíše shoda náhod. O tom, že v KNIHY DOBROVSKÝ hledají člověka na pozici ředitele marketingu, mi řekla manželka. Bez ní bych se o inzerátu asi ani nedozvěděl. V minulosti jsem se věnoval velkému množství oborů. Přišel jsem z bytového developmentu, předtím jsem spoluzaložil agenturu, která se věnovala tvorbě webů, překladům a tvorbě obchodních textů nebo jsem tři roky pořádal hudební festival. Je to tedy rozmanitá cesta. Láska k literatuře byla ovšem hodně důležitá. Vždy jsem byl vášnivým čtenářem, a hlavně jsem hodně psal a to jak poezii, tak beletrii. Osobně to vnímám jako šťastnou shodu okolností, že nyní mohu působit ve světě literatury.
Marketing KNIHY DOBROVSKÝ přichází často s kreativními projekty. Ty sám jsi před dvěma lety přišel s myšlenkou založit facebookovou skupinu pro milovníky knih, která by byla pod hlavičkou KNIHY DOBROVSKÝ a trošku vybočovala z klasických čtenářských skupin. Vznikli tak KNIŽNÍ ZÁVISLÁCI. Skupina nyní čítá 17,5 tisíc členů a ten počet neustále stoupá. Co má skupina za cíl? Jaké přidané hodnoty od ní lze očekávat?
Tento projekt mě neustále překvapuje. Na začátku byla jen myšlenka, aby se vytvořil prostor, kde můžeme se zákazníky lépe komunikovat a sdílet naší společnou lásku a vášeň ke knihám. Navíc zde chyběla komunita, která by přiznala, že knihy mohou být dokonce určitou posedlostí, v dobrém slova smyslu a tedy závislostí. Od toho je právě název Knižní závisláci. Očekávat můžete hlavně příval literatury, hodně zajímavé akce, mnoho diskuzí o literatuře a setkávání se s fajn lidmi, a to jak online, tak i offline.
Jak zvládáš korigovat takovou velkou skupinu čtenářů? Kolik času tím denně strávíš a jak si dokážeš zachovat chladnou hlavu v nepříjemných situacích?
Čas jsem si úplně neměřil, ale je to určitě cca hodina až dvě denně. Hodně se skupině věnuji o víkendu a večer. To trochu nelibě nese má rodina, ale například jsem už dceru zapojil do natáčení videí, což ji hodně baví, byť jí jsou zatím jen tři roky. Je pravda, že je ve skupině obrovské množství lidí a snažím se dodržovat určitá pravidla. Musíme tedy občas mazat příspěvky, edukovat uživatele a některým se to jednoduše nelíbí. Neustále se učím, jak tyto situace zvládat, ale díky tomu, že se obecně věnuji komunikaci se zákazníky cca 10 let, tak už věřím ve svůj přirozený instinkt. Pokud mám pocit, že bych měl být osobní, tak jsem. Vystupuji tam sám za sebe a nechci, aby komunikace ve skupině vypadala jako náhodný agregátor našeho firemního PR.
KNIŽNÍ ZÁVISLÁCI získali letos dokonce Cenu Lemur. Zvítězili v kategorii Firemní publikace – blogy. Jak velké překvapení to bylo?
Kdo mě zná, tak ví, že vždy do podobných soutěží jdu s tím, že chci vyhrát a jsem o tom bytostně přesvědčen.
Naše skupina Knižní závisláci je unikátní projekt, který nemá v ČR obdoby. Nebyl jsem tedy překvapen, že jsme zvítězili, ale byl jsem velmi potěšen. Nyní už pracuji na projektu, který by měl ceny sbírat v roce 2021 a opět mohu garantovat, že to bude pecka.
Druhým větším projektem byla také Velká povídková soutěž, která nakonec vyrostla do větších rozměrů, než bylo původně zamýšleno. Tak velký zájem asi nebyl očekáván, že? Jak redakce takový nápor zvládala a v jaké fázi jsou povídky nyní?
Když jsem tuto soutěž vymýšlel, tak jsem si řekl, že by bylo úplně skvělé, kdyby nám dorazilo 200 povídek. Nakonec jich přišel pětinásobek, což bylo cca 15 milionů znaků. To už je opravdu extrémní množství textu a vyhodnocení se protáhlo na několik měsíců. Komplikací byl i fakt, že dorazilo opravdu hodně dobrých povídek a pravidla se musela drobně upravit. Hlavní změnou bylo, že se počet vítězných povídek zvedl na 25. Tyto povídky se nyní postupně publikují na našem webu, kde si je může každý stáhnout zdarma. Já navíc chci s jednotlivými autory dále navázat užší spolupráci.
Když jsem zmiňovala Velkou povídkovou soutěž nedá mi to nezeptat se na tvou vlastní tvorbu. Asi není tajemstvím, že se už nějaký čas věnuješ vlastnímu rukopisu. V jaké fázi nyní rukopis je? A na jaký typ příběhu by se čtenáři měli těšit?
První rukopis jsem začal psát cca v roce 2005, kdy mi bylo patnáct. K tomu textu jsem se vrátil nyní po letech a musím říct, že je to strašně špatná věc, která mě spíše baví svou nedokonalostí. Od té doby jsem psal nějaké scénáře, věnoval se prodejním textům, napsal dost povídek a vždy rozpracoval nějaký další rukopis. Tyto příběhy formovaly určitý svět, který chci literárně obsáhnout, a nakonec jsem začal někdy v roce 2015 psát příběh, který nyní nese název Druhá šance a ten se stal finálním textem, jenž představím čtenářům. Do konce tohoto léta by měl být text připraven k redakci a vydání bych viděl na první kvartál roku 2021. Žánr je pro mě vlastně trochu oříšek určit. Je to hodně osobní příběh o vině a hledání rozhřešení a pochopení. To je zasazeno do světa, který padl a je úplně rozvrácen. Pracuje se s častými skoky do minulosti, přítomny jsou sci‑fi prvky či dokonce fantasy prvky. Já říkám, je to road trip, kdy nevíte, zda za zatáčkou skončíte sto let zpátky v minulosti nebo v úplně jiné dimenzi.
Jaké jsou tvé vlastní čtenářské preference a knižní „srdcovky“?
Je jen málo knih, ke kterým jsem se vracel. Nicméně mám oblíbené autory. Ti mě nějakým způsobem zasáhli nebo mě uhranul jejich způsob práce s postavami, příběhem a obecně textem. Určitě je to Stephen King či Cormac McCarthy. Oba jsou to velikáni, kteří mají navždy své místo mezi největšími mistry spisovatelského řemesla a mohu je počítat mezi své vzory. Jinak mám opravdu rád sci‑fi, nebojím se dobré fantasy, mám přečteno docela dost z klasiky…
Jaké jsou vize (nejen) e‑shopu KNIHY DOBROVSKÝ do budoucna? Chystají se nějaké novinky či inovace, které by bylo možné už prozradit?
Chystá se jich opravdu mnoho. Tento rok je pro nás opět zlomový, což bych asi mohl říci o každém z roků předchozích. Zásadně vylepšujeme e‑shop po technické stránce. Bude rychlejší a modernější. Pracujeme s novým sortimentem a hledáme cesty, jak udělat nákup ještě příjemnější. Samozřejmě se vylepšují i prodejny. Otevřeli jsme novou prodejnu na Florenci, provádí se remodelingy, vylepšování nabídky v oblasti neknižního sortimentu. Je toho hodně a plány máme snad na deset let dopředu.
Není tajemstvím, že Dobrovský s.r.o. vydává od roku 2013 knihy ze své vlastní produkce. Můžeš čtenářům prozradit, co se za 7 let nakladatelské činnosti změnilo?
Intenzivně nakladatelství rostlo cca od roku 2015 a poslední tři roky prošlo obrovským množstvím změn. Zaměřili jsme se primárně na kvalitu naší produkce a výběr skvělých titulů. To byl velký boj, který nikdy neskončí. Máme skvělý tým lidí, kteří jsou profíci na slovo vzatí a já vždy říkám, že jsem ochoten dát za každou naši knížku ruku do ohně a bojovat za ní. O současné produkci to platí na 100 %. Máme na našem kontě obrovské bestsellery, tuzemské autory a řadu dalších menších titulů, které si našly místo v srdcích čtenářů. Řekl bych tedy, že od roku 2013 se změnilo úplně vše. Máme 10 značek a naší produkcí žije doslova celá společnost. Všichni vidí, kolik je za tím práce a já věřím, že to vidí i čtenáři.
Pomineme‑li svět marketingu a e‑commerce – prozradil bys čtenářům nějakou zajímavost i ze soukromého života? Například neobvyklý koníček?
Nemyslím si, že mám nějak extrémně zvláštní koníčky. Manželka o mně říká, že nejsem workoholik, ale workofil. Práci si doslova užívám a dělám si z ní tak trochu hru. V tom online světe to jde opravdu dobře. Když mám volný večer, tak se snažím psát nebo se věnuji nějaké kreativnější složce mé práce. Pracuji na produktech, dívám se na kvalitu naší komunikace či si píši se zákazníky. Nevnímám to jako práci. Opravdu mě to baví. Nicméně bych měl zmínit nějaké ty koníčky.
Mám hodně rád bojové sporty, takže sleduji v podstatě všechny dostupné boxerské či MMA turnaje. Ty se snažím navštěvovat i osobně, byť je času hodně málo, a navíc máme dvě malé holčičky, takže se chci věnovat i jim. Vždy jsem měl hodně blízko k historii, což se spojilo i s mým studiem politologie na vysoké škole. Čtu tedy i literaturu faktu, hodně o Izraeli či Rakousku Uhersku. Vždy jsem miloval filmy, seriály a hudbu. V prvních dvou oblastech, si myslím, stále držím docela slušný přehled, což si mohou čtenáři potvrdit třeba při poslechu našeho Podcastu, jehož jméno nesmíte vyslovit....